Az Értékterv Kft. évek óta foglalkozik az iskolai mobilitás vizsgálatával, az optimális iskolakörnyezet kialakításának kérdésével, így többek között az iskolautca témakörével is. Adatokat gyűjtünk, elemzünk, javaslatokat fogalmazunk meg, és tervezünk. Az alábbiakban röviden bemutatjuk az iskolai mobilitással kapcsolatos tevékenységünket.

Az elmúlt bő két évben 36 iskola több mint 600 osztályában, több mint 14.000 tanuló körében végeztünk kézfeltartásos felmérést az iskolai közlekedési szokásokról. Nem csak a tényleges közlekedési módokat vizsgáltuk (hiszen azok leginkább a szülők döntéseit tükrözik), hanem az iskolás gyerekek igényeit is – azt, hogy hogyan szeretnének ők iskolába járni, ha szabadon dönthetnének.

Jelentős eltérés mutatható ki a tényleges és a vágyott iskolába járás között: az alsó évfolyamokba járókat hordják leginkább autóval a szülők, az életkor növekedésével pedig egyre inkább a közösségi közlekedést használva járnak iskolába a gyerekek. Ugyanakkor a gyerekek igénye pont az első 5 évfolyamon messze a legmagasabb a gyalogos, biciklis, rolleres közlekedés iránt – eléri a kétharmados többséget. A felsőbb osztályokban megnő azoknak a száma, akik autóval, motorral szeretnének járni iskolába.

Az eredmények több kérdést vetnek fel, mint amennyit megválaszolnak:

  • Miért azokat a korosztályokat hordjuk autóval iskolába, akik alig szeretnének autóval menni? Mert nem biztonságos? Miért nem biztonságos valójában az iskola környéke a 7-11 éves korosztály számára?
  • Miért megy el a gyerekek kedve az 5-6. évfolyam környékén az önálló közlekedéstől, miért kezdenek az autóval vagy motorral való közlekedésre vágyni? Miért pont ekkor?

Nagyobb súlyt ad e kérdésfelvetéseknek, ha a kutatási eredményeink mellé tesszük a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendeletben előírtak szerint végzett Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Tesztet, amely négy fittségi profilban kilenc mérés segítségével jellemzi a tanulók állóképességét, erejét, hajlékonyságát és testösszetételét. A kilenc mérés közül az aerob fittségre vonatkozó eredmények mutatnak egyértelműen és lineárisan romló tendenciát a 11-18 éves korosztályban – ez a változás hasonló jellegű, mint ahogy az aktív és mikromobilitás iránti „vágy” is csökken ebben a korosztálycsoportban.

A fenti felmérések eredménye alapján az iskolai mobilitással kapcsolatban értékválasztási döntés szükséges: egyrészt elfogadhatjuk, adottságnak tekinthetjük a jelen állapotokat, és akkor alapvetően nem kell tennünk semmit, minden folyhat tovább a megszokott mederben. Ha nem fogadjuk el, hogy gyermekeink igénye az aktív mobilitás iránt folyamatosan és drasztikusan csökken, és ezzel párhuzamosan az egészségi állapotuk is romlik, akkor viszont fel kell tennünk a kérdést: mi ennek a valódi oka?

A jelenséget minden bizonnyal több tényező okozza – ezeknek a szociológiai, pszichológia stb. aspektusaival mérnöki tervezőirodaként legfeljebb áttételesen tudunk foglalkozni. Azt azonban be tudjuk azonosítani, hogy vannak-e mérnöki vagy ahhoz közeli módszerekkel kezelhető problémák, elsősorban az iskolák környezetében lévő közterületek kialakításában.

Szolgáltatásainkat azoknak az iskoláknak és önkormányzatoknak ajánljuk, akik változtatni akarnak. Akik szeretnék mélyebben megérteni a gyerekek és szülők iskolába járással kapcsolatos döntéseit, és szeretnék úgy alakítani, finomhangolni az iskolakörnyezetet és az iskolához vezető útvonalakat, hogy minél többen választhassák a gyalogos vagy kerékpárközlekedést. Első lépésben egy iskolai mobilitási terv kidolgozását javasoljuk (amelyről ebben a cikkben írunk hosszabban), majd a vizsgálatok eredményei alapján megfogalmazott javaslatok alapján közösen véglegesített műszaki tartalom megvalósításához szükséges terveket kidolgozzuk.

Keresse bizalommal az Értékterv Kft. munkatársait!